Vägledning till VR i vården - förbättrad fysisk och mental hälsa med VR/AR - VRSverige

Nyfiken på våra företagstjänster? Kolla in events, workshops, föreläsningar om VR/AR här! »

Vägledning till VR i vården – förbättrad fysisk och mental hälsa med VR/AR

VR i vården (Ken Treloar / Unsplash)

Genom att använda VR i vården har man börjat skapa nya meningsfulla former av behandling både för kropp och psyke. Här hittar du den stora guiden till potentialen för dessa nya tekniska hjälpmedel att förbättra vår fysiska och mentala hälsa! Läs om olika vårdtillämpningar, inspirerande case, forskningen omkring och riskerna med tekniken, samt hur DU och din organisation kan börja dra nytta av VR (och AR) i vården! Vi hoppas denna innehållsportal gör dig nyfiken OCH insiktsfull om möjligheterna och metoderna med immersiv teknik för det personliga välmåendet – såväl som folkhälsan.

KORT BAKGRUND OM VR / AR + ett övertygande case

Oavsett om du arbetar i vården eller om du på andra sätt har kontakt med vårdande instanser kanske du undrar vad den nya tekniken betyder för dig. Digitala verktyg som internet och smartphones möjliggör nya, moderna sätt för vårdgivare att kommunicera med och föra journal för patienter. Samtidigt så börjar ett nytt teknikfält att väcka uppmärksamhet genom sina lovande resultat i pågående och nyligen genomförda studier. Virtual reality (VR) och augmented reality (AR) är på frammarsch, och dessa tekniker kommer förändra samhället i grunden.

Både VR och AR handlar om att visa datorgenererad grafik som uppfattas som verklig. Med VR beger du dig in i helt andra miljöer och världar, och med AR kan du föra in digitala objekt i den vanliga verkligheten. Tillsammans så kommer de på sikt göra i princip alla skärmar överflödiga, då vi kommer ha glasögon (eller kanske linser?) som omsluter oss i en mix av naturlig och digital verklighet. Det låter som science fiction, men här har vi samlat otaliga fall som pekar på att det är en ofrånkomlig utveckling. Ett av de mest övertygande finns beskrivet nedan.

”Walk Again” – VR och rehabilitering för förlamade (!)

I en studie utförd mellan Duke University och brasilianska Alberto Santos Dumont Association så har man med hjälp av VR (i kombination med andra teknologier) uppnått fantastisk rehabilitering på 8 personer med ryggmärgsskada och totalförlamning i nedre halvan av kroppen. Patienterna genomgick ett träningsprogram med EEG, en ställning som de hängde i, och ett VR-headset där de kunde se sina ben och få dem att röra på sig med mentala kommandon. Hälften av patienterna har blivit omdiagnosticerade till ”delvis förlamade”. Samtliga har återfått viss känsel i benen, och några av dem har t o m återvunnit kontroll över urinblåsa och ändtarm. Att själva kunna utföra sina toalettbestyr har varit en otänkbar dröm för såna patienter, och bara det har medfört en stor höjning av livskvalité. (Källa: Nature) Detta case fick stor uppmärksamhet världen över, bland annat i tidningen Guardian. Kolla in videon nedan!

 

Tillämpningar för VR i vården

För vad används VR inom vården idag? Vilka möjligheter kommer tekniken att öppna upp för i framtiden? Rehabilitering vid olika sorters skador och funktionsnedsättningar är bara en av de olika tillämpningarna där man har skapat mätbara resultat med denna teknik. Även inom psykiatrin och äldrevården finns det många tillämpningar, och förutom patientbehandlingar av olika slag så finns idag många exempel av användningar inom utbildning av vårdpersonal. Här kan du få en god förståelse för bredden av användningsområden för VR/AR inom vården.

Rehabilitering och smärtlindring

Som ni såg i ”Walk Again”-projektet ovan så har VR visat sig kunna ha effekt på kroppens läkning. Effekten påminner om den som atleter får när de använder visualisering / mentala bilder för att påverka sina sportresultat. En liknande effekt är den vid smärtlindring, då hjärnan kan distraheras av VR för att förleda uppmärksamheten från smärta för brännskadepatienter och mödrar under förlossning. Se exemplen från våra tidigare artiklar nedan:

>> Oculus Touch-användaren Bob Murpy upplevde känsel i fingrar som han aldrig haft, vilket också har koppling till fall av behandling av fantomsmärtor som har gjorts i VR. Kan VR trigga igång känsel i förlorade kroppsdelar? 

>> VRecover utvecklar VR-verktyg för sjukgymnastik och ökar patienternas engagemang. VRecover: VR för rehabilitering 

>> Add-life utvecklar rehabiliteringsprogram för hjärnblödningar. Även deras VD Tony Aitchison pekar på ökat engagemang hos patienterna, tack vare att rehabiliteringsövningarna görs roligare när de är i VR

>> VR och smärtlindring går vi igenom på djupet i denna djupartikel, där du bl a kan läsa om Snow World som hjälper brännskadade och Mimerse som utvecklat VR som distraktion mot lättare värk (istället för värktabletter). Dessutom får du reda på vilka som är de rätta förutsättningarna som behövs för att börja använda VR för smärtlindring på sjukhus.

Psykisk ohälsa

Vår huvudskribent för detta område, Almira Thunström-Osmanovic, är själv utbildad forskare i neuropsykiatri och har jobbat på Karolinska Institutet. Om du uppskattar riktigt djupa tagningar på vårdrelaterad VR, med många seriösa referenser och akademiskt objektiva beskrivningar av metoder och resultat, så kommer du verkligen gilla artiklarna nedan! (Almira driver även sajten vrpsykiatri.se)

>> ”Kan VR behandla psykisk ohälsa?” är en översiktlig artikel med massor av case. Tillämpningar som nämns i denna artikel är PTSD, schiofreni/psykoser, fobier och stress/utbrändhet/depressioner. Och i denna äldre artikel beskrivs ytterligare en intressant metod för att använda VR i behandling mot depression.

>> VR kan påverka vår kroppsbild positivt, och detta har såklart en tillämpning när det gäller anorexi/bulimi och relaterade ätstörningar. I denna artikel går Almira på djupet på läget för VR som behandling av ätstörningar.

>> Stress är förvisso en naturlig del av livet, men för den som har svårt att stressa ner och koppla av kan det bli ett stort problem. Långvarig hög stress kan leda till utbrändhet som är enormt kostsamt för samhället – för att inte tala om hur det drabbar individen. VR för stresshantering har visat sig jämförbart med KBT i effektgrad – läs vår djupartikel i ämnet, inklusive länkar till många färska studier!

>> Mindfulness är en effekt som nämns i artikeln om stress ovan. Här finns en artikel om ett friskvårdsföretag i New York som använder en alldeles speciell VR-uppkopplad avkopplingsstol för att bjuda sina kunder på en välkommen paus från vardagsstressen!

Bonus: William Hamilton från Mimerse, nedan, ger en bra översikt över nyttor med VR i psykiatrin, och berättar lite extra om deras egna projekt som har mynnat ut i konkreta VR-applikationer för mental hälsa. Presentationen var en del av vårt event VR Öppet Hus: Forskning, utbildning och hälsa.

Äldrevården och degenerativa sjukdomar

 

Vårdutbildning

BONUS: Nedan kan du ta del av en föreläsning av Dag Eklund på Scio Reality, ett Stockholmsbaserat företag som utvecklar applikationer inom VR och vården – däribland ett koncept för ”det virtuella operationsrummet”! Presentationen var en del av vårt event VR Öppet Hus: Forskning, utbildning och hälsa.

Case / inspiration

 

Forskning / trender / data om VR i vården

Om du är ute efter reda siffror och konkreta data om VR i vården så har du kommit rätt! Här samlar vi länkar till rapporter från forskningsstudier och industrianalysföretag som kom er ge dig allt beslutsunderlag du behöver. Bara att dyka in och läsa på. Glöm inte ordentlig källhänvisning!

>> Studie från europeiska kommissonen visar hur VR hjälper att förebygga fall hos äldre

>> Ny studie använder VR för att bota svår paranoia

>> Mindmaze sysslar med forskning om nervceller, haptics och hjärninterface för VR

>> Industrirapport: VR i vårdsektorn

+ forskningslänkar från Almiras artiklar (kommer snart)

Risker

Vad finns det för baksidor med VR?

Hur gör man: implementera VR i vården (och AR!)

Om du jobbar i vården tänker du nu säkert – ”Superintressant! Men hur ska VI komma igång och använda den här tekniken med våra patienter på vårt sjukhus/vårdcentral?” – och här vill vi presentera en enkel instruktion som ni kan följa steg för steg.

Att utvinna affärsnytta från VR /AR handlar egentligen om samma process oavsett om ni jobbar i tillverkningsindustrin, fastighetsvärlden eller offentlig sektor. Er organisation och era nyckelpersoner/beslutsfattare måste gå från medvetenhet till motivation, till kunskap till kompetens (för att i slutändan uppnå ett resultat). Beroende på er unika bakgrund och kompetensmix så kan det hända att ni bestämmer er för att skippa ett eller flera steg – det är såklart helt upp till er, och nedanstående är bara ett förslag utifrån vår erfarenhet av våra kunders olika mognadsgrader.

1. Medvetenhet

Börja med en grundläggande omvärldsbevakning av tekniken och hur den påverkar vårdsektorn världen över idag. Vad finns därute, vad görs? Vi rekommenderar att någon blir ”informationsansvarig” och börjar samla ihop artiklar, sajter, videoinslag, case som är relevanta för er. Den här guiden hoppas vi såklart är en bra grund för att ni och er organisation ska få en medvetenhet om potentialen för VR i vården.

—kommer snart— LADDA NER ”VRSveriges Guide Till VR Inom Vården” som händig PDF att skriva ut!

2. Motivation

För att en förändring ska till så måste det finnas en drivkraft. Med VR så finns det ingen omväg – man MÅSTE uppleva det själv för att få en förståelse! Idag så finns olika varianter av mobil VR lättillgängligt om du har rätt telefon, men det är en milsvid skillnad till den VR som idag drivs av en tung spel-PC. Vi rekommenderar starkt att ni testar en demo av PC-baserad VR för att få ett riktigt uppvaknande. När man kastas in i en äventyrsmiljö och åker störtlopp eller balanserar på en bräda utanför högsta våningen i en skyskrapa så upplever man själv hur kroppen kan lura hjärnan. Efter det finns ingen återvändo – då kommer motivationen finnas där!

Testa VR som aktivitet med ditt team – boka ett VR-event med VRSverige!

3. Kunskap

Så, nu har ni börjat få en grundkoll och vunnit buy-in från några nyckelpersoner (eller ”interna VR-evangelister”) – då är det dags att fördjupa er lite. Hur får man en ordentlig kunskapsgrund och ett beslutsunderlag ut till hela er arbetsgrupp eller organisation? Här kan det vara på plats att ta in en föreläsning eller en gruppkurs (och där hjälper VRSverige till mer än gärna!) – eller på annat sätt förankra och öka kunskapen internt. Hur kommer tekniken utvecklas framåt? Vilka är de viktigaste aktörerna och utvecklarna? Hur förhåller sig VR och AR till andra nyckeltekniker i den större kontexten av samhällets digitalisering? Och vilka projekt finns därute att verkligen ta rygg på och inspireras av – oavsett om de kommer från vården eller från andra branscher?

Boka en VR-föreläsning med experterna från VRSverige!

4. Projektkompetens

Nu är det dags att komma fram till en tydlig riktning framåt! När ni nu har både medvetenhet, motivation och kunskap så kan ni börja ta fram ett konkret projekt. Vilket är det önskade slutresultatet – nyttan ni vill få ut av tekniken? Ska ni tillämpa befintlig teknik, eller kommer ni behöva egenutvecklad mjukvara (eller t o m hårdvara)? Vet ni vilken kompetens som krävs, och vem som har den? Vilka utvecklingsverktyg krävs? Här börjar det lite svårare planeringsjobbet. I slutändan är det sannolikt att ni behöver vända er till en extern konsult / VR-byrå för att utveckla det ni behöver, men det kan vara många interna vändor innan ni har ett tydligt specifierat projekt som ni kan lägga ut. I det här stadiet hjälper vi er gärna med workshops för att antingen få ut idéer eller konkretisera fram en projektspec, eller med en skräddarsydd rapport om ni behöver en fördjupad omvärldsbevakning som beslutsstöd, eller som ”jourhavande VR-support” som ni kan ställa era frågor till.

Appar/verktyg

Om du har tillgång till ett VR-headset kan du börja utforska innehåll redan idag! Här listar vi appar, verktyg och upplevelser från ovannämnda case och exempel, plus fler rekommendationer vi har stött på i vår bevakning av området ”VR och AR i vården”.

—kommer snart—

About the author

Niclas Johansson

Leave a comment: