Guide till alla VR-plattformar / app stores för virtual reality - VRSverige

Guide till alla VR-plattformar / app stores för virtual reality

VR-plattformar steam oculus home daydream apple google

Det finns idag nästan en VR-plattform för varje VR-headset av betydelse, och det är dit man går för att ladda ner spel och annat innehåll. När man funderar på att köpa VR-glasögon är plattformen en viktig faktor. Hela upplevelsen är ju inte bara hårdvara men lika mycket innehållet som finns att konsumera. Här går vi igenom alla betydande VR-plattformar, med fokus på utbudsaspekten.

De flesta av VR-plattformarna ägs av stora hårdvarutillverkare som vill pusha sina egna VR-glasögon. Det händer att plattformsägarna betalar de större utvecklare för (komplett eller tidsbegränsad) exklusivitet. Därför händer det att stora titlar kan släppas på mindre plattformar där det inte finns så många användare – men det finns också sätt att komma runt sån exklusivitet.

Steam (SteamVR, Oculus Rift, Windows Mixed Reality)

Om du inte känner till Steam har du antagligen inte spelat PC-spel alls de senaste 15 åren. På denna plattform finns vad som nästan känns oändligt med innehåll jämfört med de andra plattformarnam och varje vecka kommer det ännu mer. SteamVR stödjer både OpenVR SDK (Valve’s egna VR-system), Oculus API, och Windows Mixed Reality, vilket i vanlig svenska betyder att de flesta VR-glasögon lirar någorlunda med Steam. Är man Oculus Rift-användare finns det en hel del steam-spel med grundstöd för Rift som inte kräver att Steam VR-appen körs samtidigt. HTC Vive är självklart det headset som funkar bäst med alla steam-spel, eftersom det är Valve, ägarna av Steam, som har utvecklat tekniken i Vive. Intressant nog har vi ibland upplevt bättre kompatibilitet med Windows Mixed Reality än Oculus Rift trots att spelen har officiellt stöd för Oculus Rift men inte för Windows Mixed Reality.

Steam har all info man kan tänkas behöva och i sin helhet har vi nästan bara bra saker att säga, även om det kan hänga sig då och då. Steam erbjuder möjlighet för återbetalning för spel som inte är äldre än 14 dagar och har spelats i över två timmar.

Viveport (SteamVR)

HTC verkade inte gilla Valves monopol med Steam och utvecklade därför deras motsvarighet Viveport med primär fokus på den kinesiska marknaden. Med Viveport kunde de även ta ett starkare grepp om alla de tusentals arkader som finns i Kina. Vad vi vet är Viveport ensam om att erbjuda ett abonnemangsupplägg där man får fri tillgång till alla spel. De har olika priser baserat på 1, 3, 6 och 12 månader samt hur många spel man vill ha installerat samtidigt. Det billigaste abonnemanget kostar endast 79kr i månaden och då kan man ha 5 spel åt gången. Ett smart upplägg och definitivt intressant om det inte vore för att tjänsten/butiken är plågsamt långsam och buggig. Gissningsvis ligger Viveport-servrarna i Kina bakom ”the Great Firewall of China” vilket resulterar i att spelens videotrailers hackar. Men allra värst är buggarna. På vår testdator har vi både Oculus och Steam installerat. De har levt i perfekt harmoni men så fort Viveport installerades så slutade Oculus att fungera helt och Steam blev instabilt. Det lustiga är att Viveport kräver att Steam är installerat för att fungera.

Bortsett från abonnemangsupplägget (eller om du tänker starta en VR-arkad) finns det ingen anledning till att installera Viveport. Vi rekommenderar starkt att man håller sig borta tills de har fått bort alla buggar och prestandaproblem.

Oculus Home (Oculus Rift)

Om Oculus Home för Rift finns det egentligen inte så mycket att säga. Bra gränssnitt och betygssystem. Det släpps gott om titlar som är exklusiva för Oculus Rift, där t ex Lone Echo, Robo Recall och Medium räknas bland de absolut bästa apparna i VR. Många av dessa är spelbara på både SteamVR-headsets och med Windows Mixed Reality genom tredjepartsmjukvaran Revive. (Det ska dock nämnas att det kan uppstå kompatibilitetsproblem med Revive.)

Många av de titlar som finns till Oculus, finns också på Steam där de dessutom ofta uppdateras mer kontinuerligt. Eftersom både Steam och Oculus kör reakampanjer regelbundet, kan det vara värt att jämföra priserna för samma spel/upplevelse. På Oculus hittar man ofta topptitlar med upp till 50% rabatt samt attraktiva ”daily deals”, medan Steam sällan har så drastiska prissänkningar.

Windows Store (Windows Mixed Reality)

Som den nyaste VR-aktören så har Microsoft en del att komma ikapp med jämfört med Steam och Oculus Home, men de har jobbat på bra och fått in många av de populära titlarna från de andra plattformarna. I ärlighetens namn så håller vi oss till Steam när vi använder ett WMR-headset.

PlayStation Store (PlayStation VR)

Sony släppte sina VR-glasögon PSVR (PlayStation VR) betydligt senare än konkurrenterna vilket syns i antalet spel som idag bara når upp till ca 160 stycken. Men Sony vet vikten av bra innehåll. De började planera PSVR redan 5 år innan den släpptes i oktober 2016. Därför hade de tid att få med sig flera stora spelutvecklare. Även om det var lite glest utbud under första halvåret, finns det idag riktigt bra titlar som är exklusiva för PSVR. Flera spelmedier spår en ljus framtid för Sony trots att deras hårdvara inte kan konkurrera med motsvarigheterna för PC. Precis som för Nintendo är det inte hårdvaran som säljer utan innehållet och där är Sony redan mycket starka.

2 miljoner sålda enheter kan tyckas lite när man ställer det mot att det finns hela 70 miljoner Playstation 4-enheter på marknaden. Men det är fortfarande fler enheter än vad ”HTC Vive”-, ”Oculus Rift”- och alla ”Windows Mixed Reality”-headset har sålt tillsammans. PS4-användare är dessutom mer vana vid att betala för bra innehåll. där nu ett stort intresse från utvecklarna

Det märks med PlayStation Store, precis som med Steam, att det är utvecklat för spel från grunden. Det finns gott om kategorier, filter och ett betygssystem som gör att man lätt hittar vad som är intressant.

Kvalitén på utbudet i Playstation Store är så bra att vi faktiskt rekommenderar att man köper PSVR även om man redan äger ett par VR-glasögon för PC.

Oculus Store (Samsung Gear VR / Oculus Go)

Butiken för Gear VR, erbjuder ett stort och lättnavigerat utbud med massvis av kategorier, filter och betyg för att du lätt ska hitta något som passar just dig. Enklast är det att navigera med telefonen i handen då det ger fler valmöjligheter än i VR. Priserna för ett populärt spel går sällan över 9,99 dollar och det finns många bra spel för betydligt mindre än så. Dessutom finne det alltid en REA-kategori där man kan fynda. Det är med andra ord en bra plattform för att samla på sig en massa olika spel utan att bli ruinerad. Undertecknad passade på under en stor rea när nästan alla premiumtitlar kostade mindre än två dollar. Man ska dock inte förvänta sig AAA-titlar med en speltid på mer än några timmar.

Daydream (Daydream View)

Google fick alla VR-entusiaster att skutta av förväntan inför lanseringen av Daydream. Många hoppades att detta var milstolpen som skulle göra VR mainstream och att alla med minsta lilla teknikintresse, skulle köpa ett headset. Men så blev det inte. Daydream-lanseringen blev en besvikelse då den endast nådde ett fåtal länder. Än i dag är Daydream inte officiellt lanserad i Sverige trots att några butiker har gråimporterat deras mobiler och Daydream-headsets.

Vad har detta med plattformen att göra? Jo, eftersom Google inte har pushat Daydream på samma sätt som Samsung har med Gear VR, finns det naturligtvis inte lika många användare. Därför väljer fler utvecklare att satsa på Gear VR såvida de inte får pengar av Google för att släppa på Daydream först. Detta har resulterat i att Daydream endast har en tredjedel av utbudet. Men några av de bästa spelen för mobil VR är faktiskt exklusiva Daydream-titlar. Därför kan det ändå vara värt investeringen – om man nu råkar äga en Daydream-redo mobil.

Själva Daydream-butiken i sig har en rätt fattig design om man jämför med Oculus Store. Det gäller oavsett om man har mobilen i handen eller i VR-glasögonen. Daydream-appen har två kategorier: en för appar och en för spel. Inget mer! Total avsaknad av filter gör det inte lättare att hitta rätt innehåll och i slutändan är man beroende av att hitta tips på nätet för att veta vad man ska satsa sina pengar på.

Google Play (VR-glasögon baserade på Google Cardboard / Android)

Idag finns det VR-appar i Play-butiken för både Google Daydream View (Googles premium-VR) och deras första VR-glasögon Google Cardboard. Men eftersom Daydream har sin egen app väljer vi att endast fokusera på Google Cardboard-spel för Play-butiken.

Att hitta spel och upplevelser som funkar till Cardboard är onödigt svårt vilket beror på att det inte finns någon kategori för dessa. Man kan söka på VR eller Cardboard men det är riktigt svårt för nya utvecklare att synas med enbart dessa nyckelord.

Ägare av VR-glasögon som bygger på Google Cardboard-designen, är inga starka köpare av innehåll. Därför finns det inget stort intresse från utvecklarna att skapa innehåll som lämpar sig för dessa enkla VR-glasögon.

I dagsläget är Google Play-butiken en rätt dålig plattform för VR vilket förvånar då Google pushar VR generellt. Visst går det att hitta några spel och appar för VR som är helt ok men de är inte tillräckliga för att hålla intresset vid liv. Vår rekommendation är att satsa på hårdvara som använder en annan plattform ifall syftet är att testa VR på riktigt.

App Store (VR-glasögon baserade på Google Cardboard / iPhone)

Precis som Google Play-butiken saknar Apples App Store en kategori för VR. I detta fall är det dock föga förvånande med tanke på att Apple inte pushar VR överhuvudtaget (de kör ju som bekant desto hårdare på AR… för stunden). Utbudet är även betydligt magrare än för Android. Äger du en iPhone och är sugen på mobil VR? Då rekommenderar vi att du byter till en Android eller tittar på standalone-kategorin.

Sammanfattning

På PSVR släpptes över 100 titlar under 2017, och Sony lovar minst lika många till under 2018. Detta är långt ifrån de ca 1000 titlar som finns på Oculus Home för Gear VR. På Steam kan man hitta över 2000 VR-titlar vilket är imponerande. Det skiljer dock en hel del i kvalitet. Sony håller en hög standard rakt igenom med några få undantag, medans mycket av det som finns på Steam är från små utvecklare som har knåpat ihop något på fritiden.

De viktigaste plattformarna idag är Steam, Playstation Store och Oculus Home. Vilken VR-plattform väljer du?

About the author

Niclas Johansson

3comments

Leave a comment: