Ultimata guiden till att välja VR-glasögon - VRSverige
VR glasögon guide alla headsets på marknaden

Om du står i färd med att köpa VR-glasögon (även kallade VR-headset) ger du dig in i en djup och svårnavigerad djungel. Vilka prisklasser finns det? Vilka skillnader är det egentligen mellan alla modeller? Ska man vänta tills det kommer något nytt? Vår guide tar upp allt man bör tänka på för att välja rätt VR-glasögon för dig. Vi riktar oss inte bara till "VR-nybörjare" utan vill med denna guide peka ut nya vinklar och detaljer även för dig som är mer insatt!

För två år sedan var valet relativt enkelt med tydliga skillnader mellan HTC Vive, Oculus Rift, Gear VR och Google Cardboard. Men efter flertalet prissänkningar, nya tillbehör och konkurrenter, är det nu en helt annan historia. De som tveklöst säger att man ska köpa en HTC Vive eller Oculus Rift, är troligtvis färgade av vad de själva äger och de tänker inte nödvändigtvis på samma saker som dig som vill köpa VR idag. Det finns många faktorer som påverkar köpvalet - och dessa tänker vi ta upp i denna guide! T ex styr vilket utrymme man har, användarvänligheten, utbudet av spel och appar och inte minst komforten (något många glömmer bort, men som kan vara avgörande om du ska använda dina VR-glasögon längre perioder).

Hur man navigerar i denna guide

För att du lättast ska hitta till rätt del i denna djupgående guide så har vi tre verktyg till din hjälp: Innehållsförteckningen, jämförelsetabellen och "grundfrågorna".

  1. Innehållsförteckningen (direkt härunder) är bra om du redan vet ungefär vilken modell (eller vilken TYP av VR) som du är intresserad av. Du kan också välja att grotta ner dig i diskussionen om de olika valkriterierna för att välja VR-glasögon.
  2. I jämförelsetabellen får du en visuell översikt av pris, specifikationer och funktioner, och kan hoppa direkt till den modell du vill läsa mer om. Praktiskt om du är ute efter "billigaste VR-glasögonen" eller "VR-glasögon med högst upplösning", etc.
  3. Om du är total nybörjare och inte riktigt vet vad du är ute efter så börja med att kolla in Grundfrågor när du ska välja VR-glasögon. Därifrån kan du hoppa till 

Vårt mål är att hålla denna guide uppdaterad med övergripande vägledning om vad som är rätt typ av VR-glasögon för er. Med tiden kommer vi fylla på med länkar till djupare artiklar/recensioner för respektive modell. Tycker du att guiden saknar något? Kommentera eller maila hemskt gärna till oss!

Jämförelsetabell: Alla VR-glasögon

Typ /Modell

Pris

Total kostnad

Hårdvara som krävs

Sladd /trådlös

Synfält (FOV)

Externa sensorer

Hand-kontroller

50-1.000 kr

Från 3.000 kr

Alla mobiler

Trådlös

3DoF

Beror på telefonen

Upp till 60Hz

90-120°

Stationär/360

Nej

Nej

Google Play/App Store

500-1.500 kr

Från 4.500 kr

Specifika mobiler

Trådlös

3DoF

Beror på telefonen

Upp till 60Hz

90-100°

Stationär/360

Nej

Ja 3DoF

Oculus Home (mobile)

650-900 kr

Från 4.000 kr

Specifika mobiler

Trådlös

3DoF

Beror på telefonen

Upp till 60Hz

90°

Stationär/360

Nej

Ja 3DoF

Google Play, Daydream

2.400-3.600 kr

Från 2.400 kr

Inbyggd Mobilhårdvara

Trådlös

3DoF

2560 x 1440

60-72Hz

100°

Stationär/360

Nej

Ja 3DoF

Oculus Home (mobile)

3.700 kr

3.700 kr

Inbyggd Mobilhårdvara

Trådlös

6DoF

2560 x 1440

75Hz

110°

1,1x1,1m

Nej

Ja 3DoF

Google Play/Daydream

6.500-7.600 kr

Från 6.500 kr

Inbyggd Mobilhårdvara

Trådlös

6DoF

2880x1600

75Hz

110°

Upp till 2x2m*

Nej

Ja 3DoF

Viveport Mobile

3.200 kr

Från c:a 6.400 kr

PS4

Sladd

6DoF

1920x1080

60-120Hz

10

Upp till 3x1.9m

Ja

Ja 6DoF

PlayStation Store

6.500

Från 15.000 kr

PC (Windows & Mac)

Sladd/Trådlös via tillbehör

6DoF

2160x1200

90Hz

110°

Upp till 5x5m******

Ja

Ja 6DoF

Steam, VivePort, Oculus Home**

9.000-15.500 kr

Från 28.000 kr

PC (Windows & Mac)

Sladd/Trådlös via tillbehör

6DoF

2880x1600

90Hz

110°

Upp till 10x10m******

Ja

Ja 6DoF

Steam, VivePort, Oculus Home**

4.500 kr

Från 12.000 kr

PC (Windows)

Sladd/Trådlös via tillbehör

6DoF

2160x1200

90Hz

110°

Upp till 4x4m*

Ja

Ja 6DoF

Oculus Home, Steam, Viveport

4.000 kr

Från 11.000 kr

PC (Windows)

Sladd

6DoF

2880x1440

90Hz

100°

Upp till 10x10m

Nej

Ja 6DoF

Windows Store, Steam, Oculus Home**

5.000 kr

Från 14.500 kr

PC (Windows)

Sladd

6DoF

2880x1600

90Hz

110°

Upp till 10x10m

Nej

Ja 6DoF

Windows Store, Steam, Oculus Home**

?

?

PC (Windows)

Sladd

6DoF

7680x2160

82Hz

200°

?

Ja

Ja 6DoF

Steam (+ "Piplay" i Kina)

Grundfrågor när du ska välja VR-glasögon

Vilken VR-utrustning du ska välja beror på flera faktorer. För att komma fram till rätta svaret för dig är det en hjälp att ha följande frågor i bakhuvudet.

Vad tänker du använda dina VR-glasögon till?

  • Är det VR-spel och att plöja ner hundratals timmar i detta? Då rekommenderas ett VR-headset för PC eller Playstation VR.
  • Räcker det med någon timmes casual gaming i veckan? Då kan en mer avancerad mobil VR vara fullt tillräckligt.
  • Tänker du bara titta på 360-filmer eller enkla upplevelser? Kanske i utbildningssyfte? Då kan enkla VR-glasögon till telefonen (Google Cardboard) vara det rätta valet.
  • Är kraven på upplevelsen enkla men att hårdvaran måste vara så lätt att använda som möjligt? Då är ett standalone ("allt-i-ett") headset troligtvis bäst för dig.

Äger du redan idag hårdvara som kan driva VR?

  • Har man en enklare dator men äger Playstation 4, då är det ett vettigt val att överväga Playstation VR. Fans av HTC Vive och Oculus Rift håller kanske inte med då Playstation VR har vissa svagheter i hårdvaran - men som jag kommer till senare i guiden är rå prestanda inte allt.
  • Äger man både en tillräckligt kraftfull speldator och Playstation 4 är valet svårare. Man kan självklart köpa både PSVR och VR till PC, men om budgeten är begränsad rekommenderas det att man fortsätta läsa eftersom där är fler faktorer som spelar in. (Kolla in vad Oculus, HTC och Microsoft anser är minimikraven för en dator som ska klara VR.)
  • Om man varken äger en kraftfull dator eller Playstation 4 men kanske har en Samsung Galaxy S6 mobil eller senare, då kan Gear VR vara ett ypperligt val ifall man vet att man bara kommer spela ibland. Har man en Daydream-kompatibel smartphone är även Daydream ett alternativ, men i dagsläget (feb 2018) har Gear VR ett betydligt större utbud av appar och spel.
  • En helt vanlig mobil klarar av att spela upp 360-videos och enklare VR-upplevelser genom att lägga den i ett enklare så kallat Google Cardboard VR-headset. Det är dock väldigt begränsat med bra material (speciellt i Apples butik!). Det finns förvisso en massa bra 360-videos på YouTube, och räcker det kan man nöja sig med denna enkla typ av VR - men annars bör man titta på något bättre.

VR till PC kräver en budget. Vad är din? 

  • En stationär dator som är s.k. VR-Ready av både Oculus och Microsoft, går att köpa från endast 6500kr.
  • Den billigaste bärbara dator som är kompatibel med Windows Mixed Reality (de har lägst systemkrav) går att hitta från 6500kr men då är det många spel som inte kommer fungera. Därför rekommenderar vi att inte köpa en dator med billigare grafik än GTX 1050. Dessa finns från 7500kr.
  • Helst ska man ha en dator med GTX 1060 eller högre vilket också är dagens minimikrav av HTC Vive. Dessa börjar vid 8000kr för en stationär och 10500kr för en bärbar.
  • Tittar vi på grafikkort för stationära datorer räcker det som sagt med att köpa ett GTX 1050 för att köra VR med Oculus eller Microsofts VR-glasögon. Dessa finns från låga 1400kr vilket är perfekt om man vill uppgradera sin nuvarande dator.
  • Tittar vi på GTX 1060 eller bättre, börjar det dock bli riktigt dyrt vilket vi kan tacka kryptovalutorna för. Grafikkortens beräkningskraft används nämligen för att utvinna kryptovalutor såsom bitcoin, vilket har gjort att butikernas lager står tomma och att priserna har skjutit i höjden. På grund av detta kan det vara en bättre deal att köpa en ny stationär eller bärbar dator med det grafikkort man vill ha och sälja sin gamla stationära.

(Prisuppgifter från februari 2018)

Är mobil VR bra nog för ditt behov? 

  • Man behöver faktiskt inte VR med fri rörlighet (6DoF) och supergrafik för att få en bra VR-upplevelse. Det är självklart en stor fördel som adderar till helhetsupplevelsen men viktigast är idén, genomförandet och storyn.
  • En del i VRSveriges verksamhet, är att demonstrera VR för de som vill lära sig mer. Det kan vara på våra egna VR Open House, eller VR som företagsaktivitet istället för t ex bowling och biljard. I samband med detta träffar vi många som aldrig testat VR eller som endast har testat det genom billiga Cardboard VR-glasögon. Deras reaktion efter att ha testat Gear VR med motion-kontrollen och ett av de bättre spelen, brukar nästan alltid vara "WOW!", följt av frågan "vad kostar det här?". Det är alltså inte fel att titta på mobil VR som är ett betydligt billigare alternativ.
  • Nu har dessutom Oculus Go (standalone VR) släppts, pris från ca 2400 kr. För detta får du i stort sett samma upplevelse som Gear VR med en dyr Samsung-mobil, dvs "allt-i-ett". Denna praktiska enhet har blivit den som vi kan rekommendera till i stort sett vem som helst som har ett intresse i VR!
VR-glasögon

Översikt: "Alla" VR-glasögon och headsets

VR-branschen är ung, men sedan de första PC-VR-headseten för konsumenter släpptes 2016 så har det börjat komma en hel del alternativ på marknaden. Vi kan såklart inte gå igenom precis ALLA VR-glasögon här - vi hoppar t ex över alla varianter som bara vänder sig till företagsanvändare, som StarVR och Varjo. Det finns också c:a en miljon olika varianter av "vanliga VR-glasögon till mobiltelefon" som vi skippar. Och för den som letar efter den besläktade kategorin "AR-glasögon" så har vi skapat en helt egen guide!

Genomgången är indelad i kategorierna "Mobila (billiga/premium)", "Standalone", "PSVR" (än så länge det enda alternativet av VR till spelkonsol) samt "PC-VR". Nedan får du en översikt över alla de viktigaste VR-glasögonen!

Kategori: Mobila VR-headsets ("VR-glasögon")

Ett enkelt sätt att börja med VR är att köpa något av alla de VR-glasögon där du stoppar in in din mobil. Det finns två "viktklasser" av VR som används tillsammans med en smartphone, och det är viktigt att känna till skillnaden mellan de båda! Det finns "VR-glasögon som funkar till nästan alla telefoner ("billiga VR-glasögon") och de ordentliga mobil VR-satsningarna: Gear VR från Oculus/Samsung och Daydream från Google ("premium VR-glasögon"), som bara funkar tillsammans med en handfull flaggskeppstelefoner. Här reder vi ut hur "billiga" och "premium" mobil VR skiljer sig åt.

Google Cardboard + varianter ("Billiga VR-glasögon")

Totalpris: från 3000 kr (från 30 kr, plus en billig Androidtelefon)

Google Cardboard vr-glasögon

Den VR som de flesta tänker på när de hör "VR-glasögon" är varianter av Google's Cardboard-satsning. När Google lanserade Cardboard 2014 var målet att nå ut med VR till så många som möjligt. Detta genom att skapa ett par VR-glasögon som dels bara kostade några kronor att tillverka och som dessutom kunde använda en mobiltelefon som skärm och hjärna.

Resultatet blev en kartonglåda med ett par billiga linser. Dessutom släppte Google referensdesignen för Cardboard fri, så väldigt många alternativ i många prisklasser (och material -"Cardboard" behöver inte vara gjorda i kartong!) har släppts från andra tillverkare.

Cardboard fyller visserligen sitt syfte med att visa nybörjare en glimt av vad VR har att erbjuda. Tyvärr tror många av dessa nybörjare att Cardboard är riktig VR och avfärdar all VR som en fluga när de har testat några 360-filmerna och enkla demos.

I Cardboard-designen har man EN fysisk knapp (oftast helt enkelt en kapacitiv knopp som tappar på telefonskärmen när den sitter i headsetet). På vissa enkla varianter saknas t o m knappen. Isåfall är det enda sättet att aktivera en knapp i en VR-meny att stirra på den i några sekunder (något som kallas "gaze control"). Vissa appar ger dig också möjligheten att koppla en bluetooth-handkontroll för att styra - men det är helt upp till utvecklaren vilken sorts kontroller och interaktioner som appen stöder.

Olika varianter av Cardboard VR-glasögon finns att köpa i många butiker. Ofta kostar dessa inte mer än några tior. Har du ett enkelt syfte i åtanke, som att visa en 360-film för många personer samtidigt, eller att ge bort VR-glasögon som en giveaway? Då funkar Google Cardboard - annars bör du titta på något bättre.

Exempel: Google Cardboard (original), Clas Ohlson VR-glasögon, Homido Mini, Bobo VR, VR BOX, Viewmaster, Homido VR V2

Fördelar 

  • Det enklaste sättet att testa VR idag
  • Om du har ett riktigt billigt headset i kartong eller plast gör det inget om det går sönder / tappas bort

Nackdelar

  • Knappt någon möjlighet till interaktion annat än enkla menyval
  • Rent tekniskt en sämre upplevelse som inte når upp till lägstakriterierna för godtagbar VR (minst 60 bilder per sekund, under 20 ms latency mellan att du rör på huvudet och att bilden uppdateras), dvs kan lätt ge dig huvudvärk eller illamående

LÄS MER: Vi har samlat ihop rekommenderade appar och spel till Cardboard (främst Android men vissa finns även till iOS) - kolla t ex in Bra nybörjarappar på Cardboard och Appar för filmtittande på Cardboard och Äventyrsspel för Cardboard

LÄS MER: Såhär kommer du igång med Cardboard VR-glasögon till din mobil

Gear VR, Daydream View ("Premium mobil-VR")

Totalpris: Från c:a 4.500 kr (exempel: Samsung S6 + Gear VR)

Daydream Gear VR premium vr-glasögon

Samsung Gear VR och Google Daydream View, med sina medföljande enkla "peka och rotera"-handkontroller, är verkligen ett smidigt sätt att komma bort från begränsningarna med Google Cardboard men utan att behöva lägga en stor peng på PC-baserad high-end-VR. Tack vare att mobilen i dessa headsets slår över till ett speciellt VR-läge så flyter upplevelserna på bättre om man jämför med appar till Cardboard.

Dock är dessa headsets endast kompatibla med ett begränsat urval smartphones - Android i båda fallen: antingen Samsung S6 och uppåt för Gear VR, eller Google Pixel samt en handfull andra premiumtelefoner för Daydream View. Båda headseten har kommit ut i flera generationer: Gear VR har släppts i fyra iterationer och Daydream View två generationer.

Fördelar med "Premium mobil-VR"

  • (Om du har en kompatibel telefon) Det billigaste sättet att komma igång med "helt ok VR" (framförallt för mediakonsumtion eller enkla sociala upplevelser)
  • Medföljande handkontroll kan t o m användas för FPS-spel, flygsimulatorer etc
  • Många bra appar och spel släppta på plattformarna (fler på Gear VR än Daydream)

Nackdelar

  • Du kommer bli avundsjuk på "riktig VR" som ger 6dof rörelsefrihet
  • Du kan ta slut på mobilens batteri - inget Candy Crush på tunnelbanan hem! 🙁
  • Daydream finns inte officiellt släppt i Sverige

LÄS MER: Den ultimata guiden till Gear VR

Kategori: Standalone ("Allt-i-ett-VR")

Efter att försäljningen av PC-baserade high-end-VR-headsets har gått långsammare än mångas förväntningar så har "standalone VR" blivit en jättesatsning från de stora tillverkarna. Idén är att hitta en gyllene medelväg mellan prestanda/kvalité och kostnad/tillgänglighet, så de stora massorna kan få "tillräckligt bra VR för ett bra pris". Vi håller med om att standalone är den rätta vägen framåt, och ser fram emot en massa spännande utveckling. Dock ska man vara medveten om att de allra häftigaste VR-upplevelserna antagligen inte kommer bli tillgängliga i detta segment.

Oculus Go

Totalpris: Från 2.400 kr (allt i ett)

oculus go vr-glasögon

Oculus Go är i princip en Gear VR sett till grundspecifikation och funktionalitet - men ändå så mycket mer. Om valet står mellan Gear VR och Oculus Go så rekommenderar vi att du kollar in vår kompletta Oculus Go-recension. Sammanfattningsvis så får Oculus Go vår varma rekommendation för prisvärdheten, det stora appbiblioteket och enkelheten i användning. Standalone är här för att stanna!

Fördelar med Oculus Go

  • Priset!
  • Du behöver inte använda din mobil och ta slut på dess batteri

Nackdelar

  • Kort batteritid
  • Likt Gear VR kommer du antagligen bli sugen på friheten som 6dof medför

LÄS MER: VRSverige testar Oculus Go - Lättillgänglig och prisvärd allt-i-ett-VR

Lenovo Mirage Solo

Totalpris: 399 dollar/kanske 5.000 kr (allt i ett)

Mirage Solo Daydream Standalone vr-glasögon

Mirage Solo är standalone-satsningen från Google Daydream. Den har 6dof-rörelsefrihet med själva headsetet, och en 3dof-handkontroll. Då Google Daydream-plattformen har funnits ett tag, så har Mirage Solo ett hyfsat utbud av appar och spel. Dessutom har många spel som finns släppta sen tidigare fått, eller kommer få, uppdateringar till 6dof-stöd (och därmed blir de som helt nya upplevelser).

(Inte släppt i Sverige)

Vive Focus

Totalpris: C:a 6-7.000 kr (allt i ett)

HTC Vive Focus Standalone VR-glasögonVive Focus har en lite vassare skärm än Mirage Solo, men påminner annars rent tekniskt mycket om Daydream Standalone. Inte så konstigt kanske, då Vive från början sades vara en lanseringspartner för Daydream Standalone. HTC valde dock sin egen väg, och med Focus har de prioriterat den kinesiska marknaden samt sin egen mjukvaruplattform "Vive Wave". Vive Focus har 6dof inside-out-spårning för headsetet och en 3dof-handkontroll - men eventuellt är det på väg 6dof-handkontroller som en betald uppgradering. Det ryktas om att Vive Focus kommer släppas i USA/EU innan 2019.

(Inte släppt än)

Pico NEO

Pico är ytterligare en kinesisk VR-tillverkare men som verkar vilja lansera sina produkter globalt. Deras Pico Goblin är lik Oculus Go men något dyrare, och flaggskeppet Pico NEO har 6dof spårning samt antingen 3dof eller 6dof handkontroller. NEO har än så länge bara släppts till företagskunder.

(Inte släppt till konsumenter än)

PlayStation VR

Totalpris: Från c:a 6000 kr (inklusive Playstation 4 Slim)

Playstation VR

Playstation VR kom ut i oktober 2016, alltså en stund efter de två "stora spelarna" HTC Vive och Oculus Rift. Sen dess har den visat sig vara en betydelsefull motpart - PSVR har nu sålts i över tre miljoner enheter, och det finns idag många spel av hög kvalitet till plattformen. Dessutom har det kommit en hel del exklusiva titlar som bara går att spela på PSVR.

Fördelar med PSVR

  • Väldigt starkt stöd av utvecklare, många bra titlar
  • Komforten - den sitter väldigt bra och välbalanserad på huvudet

Nackdelar

  • Spårningen är mindre precis än andra 6dof-lösningar
  • Optik och grafik är inte i samma klass som PCVR

LÄS MER: VRSverige testar PSVR / Allt om Playstation VR

Kategori: VR till dator

För att få tillgång till de allra häftigaste VR-spelen och upplevelserna behöver du gå upp till PC-baserad VR, som också innebär den dyraste prisklassen. Då krävs det en kraftfull Windowsdator (eller i Vive's fall funkar även en Mac för 50.000 kr...) med ett hyfsat nytt grafikkort. Med all processorkraft som används så får du möjligheten till en mer detaljerad grafik och djupare inlevelse än något annat på konsumentmarknaden. Om du är en riktig VR-entusiast kanske du t o m tycker att det bara är PCVR som är "riktig VR". Tre olika plattformar har seglat fram i detta segment: Oculus (endast ett headset: Rift), Vive/Steam (flera headsets) samt Windows Mixed Reality (flera headsets).

Oculus Rift

Total kostnad: Från 11.000 kr (inklusive en desktop-PC för 6.500 kr)

oculus rift + touch

Företaget Oculus kickade igång hela den moderna VR-utvecklingsvågen med sin kickstarterkampanj 2012. 2014 blev de uppköpta av Facebook och två år senare kom flaggskeppsprodukten Oculus Rift ut. Det var dock först i slutet av 2016 som de kom in i matchen ordentligt när deras rörelsekontroller Touch kom ut, och sedan dess har de kommit ikapp konkurrensen både tekniskt och innehållsmässigt - några av VR-världens allra bästa upplevelser är exklusiva titlar till Oculus Rift.

LÄS MER: Använd Revive för att spela exklusiva Oculus-titlar på din Vive

Oculus Rift kostade från början 599 dollar + 199 dollar för Touch, men har efter flera prissänkningar nu kommit ner till 399 dollar inklusive Touch och två optiska sensorer. För bästa roomscale-upplevelse kan man köpa till en tredje sensor. Det finns indikationer på att Oculus Rift idag är det bäst säljande PCVR-headsetet.

Fördelar med Oculus Rift

  • Touch-kontrollerna är de bästa på marknaden när det gäller att känna som att ens händer finns i VR
  • Native stöd för Lone Echo, Edge of Nowhere och andra titlar som hör till de bästa VR-spelen

Nackdelar med Oculus Rift

  • För att få roomscale jämförbar med Vive så behövs en extra sensor, och att du har tre långa USB-kablar från datorn ut i rummet
  • Touch-kontrollerna tar en stund att vänja sig vid om man inte är en gamer, vilket har en betydelse t ex när du ska visa VR för din familj

LÄS MER: Oculus Rift permanent prissänkt - ska du köpa en?

HTC Vive (Steam VR-headsets)

Totalpris: 14.500 kr (inkl desktop-PC för 8.000 kr)

htc vive

HTC Vive (framtaget i nära samarbete med Valve, ägare av Steam) började skeppa precis efter Oculus Rift, och blev snabbt det ledande PC-baserade VR-headsetet. Detta tack vare sin bäst-i-klassen "lighthouse"-tracking, de medföljande rörelsekontrollerna, och den roomscale-upplevelse med full rörelsefrihet som var unikt för plattformen. Bland hardcore VR-entusiaster är Vive oftast det främsta valet, både för "roomscale" och för den nära kopplingen till plattformen Steam.

Fördelar med HTC Vive

  • Den bästa och enklaste roomscale-upplevelsen på marknaden
  • Det finns tillbehör att köpa som utökar funktionaliteten, framförallt Vive trackers

Nackdelar

  • Om du inte köper Deluxe Audio Strap för 1300 kr extra så är den inte särskilt bekväm på huvudet och du måste mecka med externa hörlurar

LÄS MER: VRSveriges stora guide till HTC Vive

Vive Pro (Steam VR)

Totalpris: Från 26.000 kr (inkl desktop-PC för 11.000 kr)

htc vive pro

Den Valve-ägda Windowsbaserade mjukvaruplattformen Steam VR är en öppen plattform där olika hårdvarutillverkare är på väg med sina varianter av VR-headset. Det skapar en speciell situation då man kan börja med att köpa ett tidigare VR-system såsom Vive, och behålla samma lighthouse-sensorer samt rörelsekontroller om man så småningom uppgraderar till ett nyare headset.

Vive Pro släpptes i slutet av mars 2018 och har även kallats "Vive 1.5". De har marknadens högsta upplösning på skärmen (samma skärm som Samsung Odyssey) och är annars i stort sett samma sak som en Vive med tillbehöret Deluxe Audio Strap - och med ett par extra kameror på headsetet som möjliggör experimentella AR-möjligheter och kanske även inside-out-spårning. Det är marknadens i särklass dyraste VR-headset och HTC har uttryckligen sagt att de inte vänder sig till vanliga konsumenter med Vive Pro - det är en produkt för utvecklare, industrier, VR-arkader och sanna VR-entusiaster med stor plånbok.

Fördelar med Vive Pro

  • Skärmen har så hög upplösning man kan få i VR idag
  • Flera fördelar för företag: den funkar som ett utvecklarkit för AR, den är bra för arkader/industrier då den stöder användande på väldigt stora ytor.

Nackdelar

  • Priset! Den är helt enkelt inte prissatt för att attrahera vanliga dödliga (konsumenter).

LÄS MER: Vive Pro och massor av andra VR-nyheter från CES 2018

Pimax, LG UltraGear VR (Steam VR)

På horisonten har vi Pimax 8K samt (eventuellt) LG UltraGear VR. Pimax har kommit längre i utvecklingen och släpper antagligen sitt headset med hög upplösning och väldigt stor FoV (brett synfält) senare i år, men då det inte finns någon färdig version av dessa så finns det inte så mycket mer att skriva om dem i denna guide.

(Inte släppta än)

Windows Mixed Reality

Med Windows Mixed Reality har Microsoft breddat den satsning på immersiv teknik som de påbörjade med AR-headsetet Hololens. Tack vare en liknande spårningsteknik som i Hololens så slipper du externa sensorer eller stationer ute i rummet och kan ändå röra dig fritt med 6dof på din spelyta. En rad olika tillverkare har släppt WMR-headsets utifrån en gemensam referensdesign.

LÄS MER: Plattformen Windows Mixed Reality - så funkar den

Alla modeller utom Samsungs

windows mixed reality headset

Vi har testat ett par olika WMR-headsets: HP Mixed Reality (som är jämförbart med modellerna från Dell, Lenovo, Acer och Asus) och Samsung Odyssey (som står i en klass för sig). Vårt omdöme är att Windows Mixed Reality duger om du till billigaste peng vill få möjlighet att uppleva nästan allt som konsument-VR har att erbjuda. Du kommer nämligen åt Steam-katalogen såväl som den egna Windows App store. Det är också smidigt att kunna ta med sig headset, kontroller och en (inte nödvändigtvis superstark) laptop, för att spela hemma hos kompisar.

LÄS MER: VRSverige testar HP Mixed Reality

Fördelar med Windows Mixed Reality-headsets

  • Inside-out tracking! Väldigt enkel setup utan externa trackers
  • Låga prestandakrav på datorn

Nackdelar

  • Spårningen funkar sämre om dina händer är utanför ditt synfält
  • Designen på flera av dem känns som "billigt bygge"/leksak
Samsung Odyssey

samsung odyssey VR-headset

Samsung Odyssey är flaggskeppet i Windows Mixed Reality-serien, och samtidigt en signal från Samsung att de är seriösa med sin fortsatta VR-satsning efter Gear VR. Upplösningen i Odyssey är så hög som det går att få i VR idag, och tillsammans med sköna inbyggda hörlurar och ett solitt bygge överlag så är det värt att genomgå lite extra besvär för att beställa hem denna produkt till Sverige även om den inte är officiellt släppt här - bara man kan leva med de begränsningar och egenheter som hör till Windows Mixed Reality.

Fördelar med Samsung Odyssey

  • Hög upplösning, framförallt användbart för att läsa text
  • Inside-out tracking

Nackdelar

  • Vissa upplever dålig komfort, hur den sitter på huvudet
  • Inside-out tracking
  • Krånglig att köpa från Sverige

Kriterier när du väljer VR-glasögon: vad är viktigast för dig?

Användarvänlighet

 

Är du tekniskt lagd eller har en öppen, VR-dedikerad yta precis vid datorn (eller ditt PlayStation) är detta något du kan bortse ifrån, men annars bör du lägga stor vikt i just användarvänligheten när du beslutar om vilken typ av VR-glasögon du ska köpa. Blir det för omständligt att ta fram VR-glasögonen, är risken att man istället väljer att spela på sin TV-/datorskärm. Människans lathet är ofta starkare än behovet av en bättre upplevelse.

Tiden det tar att sätta upp olika typer av VR-glasögon skiljer sig rätt mycket åt. Det kan likställas med skillnaden mellan att flytta en bärbar dator och en stationär dator med skärm. Om vi nu utgår ifrån att man inte har en fast installation av sina basstationer/sensorer, då är SteamVR (HTC Vive) och Oculus Rift den typ av VR som tar längst tid att sätta upp. Tillsammans med en stationär dator, kan det ta mellan 30 till 60 min innan man är igång vilket självklart blir ett hinder för spontant spelande.

Det behöver absolut inte ta så lång tid. Ställer man alltid upp "SteamVR-basstationerna"/"Rift-sensorerna" på samma ställe och har en bärbar dator, då behöver installationen inte mer än ca 10 min. Och har du ett dedikerat VR-rum med basstationer/sensorer fästa på väggarna så är det ju bara att slå på allting.

Det är först när vi börjar använda VR-glasögon med "inside-out-tracking", som Windows Mixed Reality använder sig av, som vi kan få ner tiden till nära 5 min - även när du släpar med dig dator och utrustning till en kompis. Inside-out-tracking behöver inga externa spårningshjälpmedel för att glasögonen ska veta vart de befinner sig i rummet, vilket gör processen mycket enklare. Utan behov av externa spårningshjälpmedel behöver man heller inte lika stor yta, vilket till och med kan göra att man kanske inte ens behöver flytta undan utrustningen mellan tagen (om man nu inte har en dedikerad VR-yta hemma).

En ännu snabbare typ av VR att komma igång med där man heller inte behöver vara särskilt teknisk, det är mobil VR (mobiltelefonen är hjärnan istället för en dator). Här snackar vi under en minut för att komma igång då man endast behöver starta en app och lägga telefonen i VR-glasögonen. Ett minus är dock att batteriet i mobilen kan ta slut väldigt fort i VR, och dessutom kan telefonen bli så varm att den överhettas och stängs av (det brukar gå bra att spela någon timme i taget eller titta på film ett par timmar innan överhettning).

Det ultimata alternativet i användarvänlighet är standalone/allt-i-ett VR som den nysläppta Oculus Go, där hårdvaran är inbyggd i glasögonen. Då är både hårdvara och mjukvara optimerad för VR vilket minimerar risken för teknikstrul. Man bara plockar upp och sätter på VR-headsetet så är man igång!

För bara dig, eller även andra?

Många som skaffar VR är såklart super-peppade och vill bjuda in alla släktingar, vänner och nästan främlingar från gatan för att dela med sig av det roliga. Om du vill ordna en aktivitet för ditt privata gäng eller kanske kopplat till ditt jobb så är det extra viktigt att utrustningen är lätt och intuitiv att handskas med på en gång. Det beror ju såklart också mycket på vilka spel/appar ni väljer att köra i din grupp, men när det gäller hårdvaruplattformarna själva så finns det skillnader i hur "demo-vänliga" de är.

LÄS MER: De bästa VR-spelen för Teambuilding
LÄS MER: En samling roliga partyspel för VR

En stor begränsning med mobil VR såväl som standalone är svårigheten att dela sin upplevelse med de som finns bredvid en, utanför headsetet. Med PSVR och PC-baserade system har du alltid den vanliga TV'n eller datorskärmen som oftast speglar vad du ser inuti VR. Med mobil VR är det svårare - inte bara för att göra en VR-spelstund mer social och trevlig, men även för att det blir väldigt krångligt att försöka förklara och guida en vän som har på sig headsetet för första gången om du är helt blind för vad denne ser inuti VR.

Både Gear VR och Daydream har stöd för att streama från din skärm till Chromecast, men det kräver ju en extra manick och lite setup för den. På Gear VR har du dessutom möjligheten att sända din vy som en Facebook Live-video, men då kanske du delar till för många istället (och det blir dessutom uppemot en minuts fördröjning).

Däremot är ju mobil och standalone VR så mycket billigare än annan VR, så det finns en god chans att ni kan samla ihop ett antal VR-glasögon vid samma tillfälle och ha en kul spelkväll med multiplayer-upplevelser. På så sätt kan det bli socialt och kul på en helt ny nivå!

Grafik och optik

Upplösning & Uppdateringsfrekvens

VR-industrin har drivit på tillverkarna att utveckla mer högupplösta och högpresterande skärmar än vad som tidigare har behövts. Den pixeltäthet som i smartphonevärlden kallas "retina-upplösning" (dvs att ögonen inte kan urskilja individuella pixlar på det normala avståndet till din mobil) är skrattretande låg för VR, där samma antal pixlar trycks upp direkt i ansiktet och med kraftfulla linser sprids över nästan halva synfältet.

Om du har testat tidig VR, inklusive både HTC Vive och Oculus Rift, så har du märkt av "screen door effect" ("SDE"), dvs att bilden först ser ut som om du tittar genom ett myggnät eftersom utrymmet mellan pixlarna är så märkbart. Med skärmarna och optiken i några de allra nyaste VR-glasögonen (Vive Pro, Samsung Odyssey och Oculus Go) så har SDE blivit mindre påtagligt, men det är fortfarande inte helt borta. Upplösning är en viktigare faktor för en bra VR-upplevelse än man kan tro, och den skiljer sig mycket mellan de olika VR-headseten.

Ännu viktigare är uppdateringsfrekvensen. I vanlig mediekonsumtion är vi vana vid 24 (film) eller 30 (digital video) bilder per sekund (frames per second, "fps"). Tävlingsinriktade first-person shooter-spel på PC kan ofta uppnå 60 fps eller mer. I VR så är 60 fps absolut minimum, och då bara i den enklare formen av VR (mobila eller standalone-enheter). Annars så är 90 fps VR-standard, och det är viktigt att hårdvaran som driver headsetet kan hålla minst det.

Vad händer annars? Illamående. Eftersom du i VR får i princip hela ditt synintryck från den digitala världen så luras kroppen av hjärnan - du upplever det som att du är DÄR, på riktigt. Om det då finns minsta lagg/eftersläpning i hur din upplevda verklighet beter dig när du vänder på huvudet eller går omkring på din spelyta, så uppstår lätt en åksjukeeffekt som (tyvärr) de flesta som har prövat VR nån gång känner till.

Skärmtyp: OLED och LCD, "subpixlar"

Något som kan bli en effekt av den extremt snabba skärmuppdateringen i VR är "ghosting", dvs att artefakter från en skärmbild "släpar efter" och syns i efterföljande skärmbilder. OLED-skärmar är "low persistence", dvs för varje skärmbild så lyses pixlarna upp och släcks sedan igen omedelbart. De har också bättre förmåga att visa total svärta. LCD-teknik har bara nyligen uppnått "fast switch" så ghosting minimeras. En sådan LCD-skärm sitter i Oculus Go.

En annan faktor som har med skärmtyp att göra är subpixlar. Förenklat så består en pixel antingen av 2 eller 3 subpixlar (kombinationer av röd, grön, blå färg). Oculus Go och Playstation VR-skärmarna har 3 subpixlar, övriga VR-glasögon har 2. Detta har såklart en effekt på "screen door effect" (se "upplösning" ovan).

Linser/optik

Dagens VR-teknik bygger på en eller två högupplösta bildpaneler som är placerade bara några cm från användarens ögon. Eftersom ögonen inte kan fokusera på ett avstånd mindre är 7cm, sitter det även ett par linser som gör detta möjligt.

Det finns många tekniska utmaningar med att utforma linser för VR. Man eftersträvar:

  1. maximalt synfält (människan har upp till 220 graders synfält, VR ligger idag runt 100 grader)
  2. med bibehållen fokus i kanterna (idag har alla VR-glasögon en relativt liten "sweet spot" i mitten, och relativt suddigt i kanterna)
  3. utan "kromatisk avvikelse" (dvs att färger kan smetas ut/ihop i utkanterna)
  4. och utan "god rays" (dvs en utstrålningseffekt av starkt ljus mot mörk bakgrund).

Idag har samtliga high-end-VR-glasögon till PC (samt Oculus Go) så kallade fresnel-linser, som verkar vara rätt väg att gå vad gäller punkt 1, 2 och 3 samtidigt som de väger mindre än "vanliga förstoringsglas". De mest sofistikerade linserna, som har brister vad gäller 3 men OK resultat även för punkt 4, sitter idag i Oculus Go.

Spårning: Stationär position (3DoF) VS Fri rörlighet (6DoF)

Idag finns det två typer av rörlighet i VR. Den ena kallas för 3DoF (3 Degrees of Freedom) och associeras med mobil VR och den andra, 6DoF (6 Degrees of Freedom) associeras med VR till PC/PlayStation. 3DoF tillåter rörlighet i tre axlar vilket innebär att du kan nicka, vicka och vända på huvudet i alla riktningar - men inte luta dig inåt, uppåt/neråt eller åt sidan i den virtuella världen.

Man är van vid att kunna luta/flytta sin kropp för att ändra sitt perspektiv i den verkliga världen och därför känns 3DoF lite begränsande i upplevelser där man står upp. Med 6DoF finns däremot inga begränsningar. Man kan flytta sig både fram och tillbaka, åt sidorna, samt upp och ner. Precis som i verkligheten.

Denna skillnad i rörlighet gäller även handkontrollerna. Nintendo Wii Remote är en klassisk 3DoF-handkontroll som de flesta någon gång har testat. Skillnaden på den och en 6DoF-handkontroll är att den senare kan röra sig i 3 dimensioner.

På lång sikt kanske VR-glasögon med 3DoF kommer försvinna helt, allteftersom som inside-out-spårning blir billigare och bättre, men vi tror att det kommer leva kvar i åtminstone två år till. Vissa VR-entusiaster vill hävda att 3DoF inte kan vara "riktig VR". Efter att ha spelat både Minecraft och ordentliga rymdsimulatorspel på Gear VR så håller vi inte med!

Krav på yta

Har du gott om ledig yta hemma, eller bor du trångt? Alla kan inte dedikera ett rum på 5x5 meter för att utnyttja roomscale VR till dess yttersta. Det är inte för att säga att alla Vive-upplevelser "kräver" en stor yta, men vissa spel kan bli svåra att spela om du inte kan ta några steg åt varje håll.

I många spel med 6DoF (se föregående sektion) behöver man inte nyttja roomscale, eftersom man kan röra sig i den virtuella världen antingen med en d-pad (eller motsvarande WASD-kontroll) eller en teleporteringsknapp på handkontrollen. På så vis räcker det med 2x2 meter yta för att kunna svinga fritt med armarna och vända sig 360 åt alla håll. Detta gäller PC-baserad VR (Rift, Vive, Windows Mixed Reality) i dagsläget.

I fallet Playstation VR så behöver du utrymme för att kunna stå vänd framåt och ha fritt spelrum för armarna samt kanske kunna göra utfall framåt och åt sidorna.

När det gäller "resten" - mobil VR och standalone VR där du inte har 6DoF-handkontroller, så räcker det med att ha svängrum att kunna rotera i 360 grader. Du kan hålla en 3DoF-kontroll i armbågshöjd och behöver inte svinga vilt med hela armen, så mer utrymme än "en halvmeters radie" bör inte behövas. Ska du spela mycket spel med "full 360-rörlighet" i mobil/standalone VR så rekommenderar vi starkt att du använder en snurrstol av "vanlig kontorsstol"-modell!

Komfort och design

Något som inte syns i specifikationerna men som är ack så viktigt vid längre användande, är komforten hos VR-glasögonen. Här märker vi stora skillnader mellan de olika alternativen i både vikt och design. Innan PlayStation VR (PSVR) kom ut, satt alla VR-glasögon mer eller mindre som en skidmask och gav ett hårt tryck mot ansiktet. Sony valde med Playstation VR en annorlunda "gloria-design" som påminner mer om hur en svetshjälm sitter fast. PSVR lägger hela vikten på pannan vilket ansågs revolutionerande av världens alla teknik- och spelmedier.

Sedan dess har vi sett betydligt fler VR-glasögon (bl.a. Windows Mixed Reality-modellerna) som använder sig av en design liknande PSVR. Utvecklingen går framåt och på sikt lär både Oculus och HTC utforska andra konstruktioner för att ha på sig ett VR-headset (HTC har släppt tillbehöret Deluxe Audio Strap - en uppdaterad och betydligt bekvämare variant av sin skidmaskdesign).

Att en modell är tyngre än en annan behöver inte nödvändigtvis innebära att det sitter sämre. Många andra designfaktorer spelar in och varje ansikte är unikt. Därför rekommenderar vi att man alltid testar de VR-glasögon man är intresserad av innan köp. Sitter de lite obekvämt redan efter 5-10 min kommer de att sitta riktigt obekvämt efter 1-2 timmar.

VR-Plattformar (länk)

Vilka VR-glasögon man väljer hänger inte bara på hårdvaran men lika mycket på innehållet. Därför tar vi här upp de största plattformarna och vad som är värt att veta.

Det finns idag en uppsjö av plattformar som distribuerar VR-upplevelser, -appar och -spel för en eller flera olika typer av VR-glasögon. De flesta av dessa plattformar ägs av stora hårdvarutillverkare som vill pusha sina egna VR-glasögon. Det händer att plattformsägarna betalar de större utvecklare för (komplett eller tidsbegränsad) exklusivitet vilket leder till att stora titlar kan släppas på mindre plattformar där det inte finns så många VR-glasögon.

I den här separata artikeln kan du läsa vår genomgång av alla VR-plattformar.

Avslutning

Oavsett om du är VR-entusiast, tekniknörd eller intresserad novis så har vi försökt ta med så heltäckande information som du kan behöva inför ett viktigt köp. Utifrån just din budget och vilka kriterier som är viktigast för dig så rekommenderar vi att du går igenom de sektionerna och läser mer om just de VR-headsets som verkar passa dig bäst.

Det finns många högljudda experter därute som har sina starka rekommendationer på vad de själva gillar, och i slutändan är också vi entusiaster med våra egna preferenser. Vi har dock gedigen erfarenhet av att använda alla olika VR-headsets på marknaden i olika situationer, både privat och i olika företagstillämpningar, och vi pratar dagligen med användare och utvecklare som hjälper oss att berika vårt perspektiv.

Runt hörnet väntar många nya spännande modeller av VR-glasögon - vi ser fram emot att uppdatera denna guide när vi har kunnat testa Oculus Santa Cruz, Rift 2, nya SteamVR-headsets m m!

Vi hoppas att du uppskattar denna guide, och att du har fått hjälp i att välja rätt VR-glasögon för dig! Har du feedback till oss - tackbrev, hatbrev, förslag på hur vi kan göra denna guide bättre, så tveka inte att lämna en kommentar eller kontakta oss på annat sätt. Tack för att du har tagit dig igenom denna mastodontartikel!

About the author

admin

Leave a comment: