Börja filma i 360 -  En nybörjarguide i 3 enkla steg - VRSverige

Nyfiken på våra företagstjänster? Kolla in events, workshops, föreläsningar om VR/AR här! »

Börja filma i 360 –  En nybörjarguide i 3 enkla steg

börja filma i 360, tips

Att börja filma i 360 kan verka svårt och krångligt, men det behöver det inte vara. Under de senaste åren har flera företag gjort sitt bästa för att göra det så enkelt som möjligt för dig att skapa 360-filmer. Efter den här nybörjarguiden kommer du ha lärt dig allt det grundläggande för att själv plocka upp en 360-kamera och gå ut och föreviga världen.

För bara några år sedan hände något riktigt häftigt, en ny kamera blev tillgänglig på konsumentmarknaden. Jag menar inte en kamera med nya uppdateringar och förbättringar – nej, en helt ny typ av kamera. Ett helt nytt medium med helt nya möjligheter. Du kommer stolt kunna berätta för dina barnbarn om att du levde när de första 360-kamerorna kom ut på marknaden.

Den här guiden kommer handla om vad som på marknaden kallas “consumer 360 cameras”; 360-kameror som är lämpade till konsumentmarknaden. De har nästan alla två linser och kommer oftast med egen mjukvara för att stitcha, och ibland även för att redigera.

SE ÄVEN: Stor guide till 360-produktion från Jaunt

ORDLISTA

insta360pro: En lite proffsigare rigg för att filma 360

Först ska vi bekanta oss med några begrepp inom 360-film. Som alla redan vet låter allt coolare på engelska, och när det kommer till 360-film är detta snarare en regel än ett påstående.

Stitching: 360-video bygger på att bilden från flera linser vävs ihop till en sfärisk (klotformad) bild. Det kallas att bilderna från de olika linserna stitchas ihop till en 360-bild.

Stitchlinjen: Är där två bilder möts och sys ihop. Har du bara två linser blir stitchlinjen en vertikal cirkel mellan de båda linserna.

Stitchprogram: Är den mjukvara som syr ihop de olika bilderna till en svär. Det följer nästa alltid med ett stitchingprogram till din kamera, men annars är Hugin och Auto Stitch två gratisprogram som finns både till Windows och Mac. Det finns även mer avancerade stitchingprogram så som Mistika VR och Kolor Autopano Video, men så länge du använder en enklare kamera med två linser kommer du inte att ha så mycket användning för dem.

Sfär: Är hur 360-filmer visas. Ett ihåligt klot där du står i mitten och videon sluter sig runt dig i 360 grader.

Equirectangular: Om du tar en 360-bild, din sfär, och plattar ut den till en “vanlig” platt bild får du en equirectangular bild. Tänkt dig en jordglob som trycks ut till en skolplansch. Och precis som när en karta plattas ut,  blir proportionerna förvrängda.

Nadir: är punkten rakt ner i din 360-bild, sydpolen. De brukar vara vanligt att täcka detta område så kamerans stativ inte syns i bild. En nadirpunkt kan innehålla ditt namn, ett företagsnamn eller något annat du vill att tittaren ska se.

Spatialt ljud: är en hel vetskap i sig och inget vi kommer hugga tänderna i denna guide. Kort sagt är det en stereoskopisk ljudbild som går att placera i din 360-sfär så att lyssnare hör vart ljudet kommer ifrån. Spatialt ljud kan verkligen göra magi tillsammans med 360-film; ett riktigt bra exempel är filmen Hallelujah i Within-appen.

HMD: står för Head Mounted Display och är det vi använder för att titta på VR. Oculus, HTC vive och Windows Mixed Reality är de stora spelarna, men om du främst ska använda ditt HMD för att kolla på film rekommenderar jag att köpa ett billigare mobilt VR-headset, eller vänta på att Oculus Go släpps. Men kom ihåg att allt som filmas i 360 inte behöver ett HMD för att tittas på – idag har Facebook, Youtube och Vimeo stöd för att spela upp 360-filmer direkt på datorn eller telefonen.

Monoscopic och Stereoscopic: 360-film går precis som vanlig film att filma i 2D (monoscopic) och 3D (stereoscopic). Eftersom en HMD visar två skärmar framför dina ögon, kan den skapa riktigt bra 3D-bild. I den här guiden kommer vi bara beröra monoskopisk film, eftersom det behövs flera linser än två på kameran för att kunna filma stereoskopiskt.

Och så var det det här med VR; det finns mycket åsikter ifall 360-film är VR eller inte, och jag tycker egentligen inte det spelar någon roll. Det som 360-kameror kan skapa, och som gör dem så fantastiska, är känslan av immersion. Du tittar inte bara på en bra 360-film, du blir helt uppslukad av den. Och den effekten kan du bara få i ett VR-headset.

Börja filma i 360, STEG 1: Utrustningen – 360-kamera och tillbehör

Allt du egentligen behöver för att komma igång och filma är en 360-kamera. Att välja kamera är inte helt enkelt, men som tur är finns det massor av hjälp att få i form av denna fantastiska guide hos 360 Rumors. Dessutom finns ”Life in 360” en australiensare som har dedikerat en hel youtubekanal åt just detta. Om du orkar med hans intensiva röst har du flera timmar med smaskiga produktrecensioner framför dig. Om du inte gör det; spola till slutet av den här videon där han går igenom de bästa kamerorna för i år. Har du pengarna för det rekommenderar jag starkt Go Pro Fusion, det är den bästa två-linsade 360-kameran av de jag har använt. Ett bra budgetalternativ är Xiaomi Mi Sphere.

Om du inte alltid själv vill vara med i bild så kan det vara en bra idé att köpa ett stativ. Det finns stativ i alla prisklasser, och oftast får du vad du betalar för. Köp ett som känns stabilt och som du tycker är prisvärt. Eftersom kamerans inbyggda mic är ganska klen kan det också vara en bra idé att köpa en extern mic. Jag rekommenderar Zoom h2n, en otroligt stabil och prisvärd mic som dessutom är den enda i sin prisklass som kan spela in spatialt ljud.

STEG 2: Ut och filma!

Precis som med allt när det gäller film blir du inte bättre av att titta på tutorials eller läsa på forum, du blir bättre genom att filma. Så hugg tag i din kamera och testa dig fram. Vad funkar och vad funkar inte – och varför?

Här kommer några slutsatser jag kommit fram till under mitt filmande, men se dem som rekommendationer snarare än regler – och var inte rädd för att bryta dem. Att något inte funkar bra i 360 beror inte på att det inte går, det beror på att vi gör det på fel sätt.

  • Håll koll på din stitchlinje och planera filmningen därefter. Ju närmare något är stitchlinjen under filmningen desto svårare kommer det bli att stitcha ihop bilden senare, risken finns att du kommer få en bild där vissa saker dubbleras eller förvrids. Planera så att det du vill ha mest fokus på, speciellt på nära håll, hamnar rakt framför en av linserna.
  • 360-kameror har generellt mycket sämre förutsättningar för att filma i mörker, så tänk till en extra gång om du vill filma på natten. Kanske går det att ljussätta den mörka scenen på ett snyggt sätt?
  • Var kreativ och uppfinningsrik! Allt inom 360-film har inte provats än (det är där du kommer in i bilden), så när du möter ett problem är det mycket möjligt att det inte finns en klar lösning på det. Eftersom 360-film skiljer sig så mycket från platt film, har vi ofta inte nytta av alla kompetenser och workflows som perfektionerats under plattfilmens 200 år på jorden.
  • Ifall filmen är tänkt att visas upp i en HMD kanske du också vill tänka på att ha kameran stilla under inspelningen. När världen runt omkring rör på sig men du står stilla skapas lätt illamående; inom VR kallas detta fenomen motion sickness.
  • Lek runt med höjden på stativet. Det enklaste sättet att ändra känslan i en 360-film är att ändra höjden på stativet. Med en kamera nära marken känner du dig som tittare direkt liten, och vad skulle hända om du hissade upp kameran i en flaggstång?
  • I 360-film skapas lätt känslan av att du är huvudperson, att du ser genom någons ögon. Att leka runt med detta, som kallas POV: point of view, kan ge din film en intressant grundkoncept att bygga vidare på. Som den Svenska 360-filmen Oh Deer! där vi får uppleva en jakt genom hjortens ögon (finns tyvärr inte online)
  • Ta hjälp. Med risk för att låta som en hycklare, glöm inte ta hjälp när det går. Det finns många forum med duktiga medlemmar som gärna hjälper dig kompromisslöst.
  • Och en sista grej; blir filmen verkligen bättre av att filma i 360? Innan du börjar filma så ta en ordentlig funderare på om det du ska filma verkligen gör sig bra i 360. Om du sett något som var fantastiskt på platt film, är det inte säkert kanske att det gör sig bra i 360. En förutsättning för att kunna filma bra i 360, är insikten om att filmen automatiskt inte blir intressant bara för att den är i ett nytt spännande format.

LÄS MER: Masterclass i 360-filmning från Nokia

STEG 3: Efterarbete, stitching och redigering.

En annan faktor som skiljer 360-film från vanlig film är hur mycket datorkraft det behöver. Visst kan det vara krävande att redigera och rendera ut högupplösta videofiler, men det är oftast betydligt tyngre att stitcha och redigera 360-film. Speciellt krävande är stitchningen, den äter främst av din GPU. Om du har otur så är stitchningsmjukvaran som följer med din kamera inte ordentligt optimerad och klarar inte av att på ett effektivt sätt använda din datorns kraft, en så kallad flaskhals. Detta kan vara ytterligare en anledning att skaffa ett tyngre stitchprogram som effektivt kan använda din dators kapacitet.

Det absolut första du ska göra i efter bearbetningsprocessen är att göra backups på dina råfiler. Börja med att kopiera över filerna till din dator. Kopiera dem sedan igen till minst en plats till, exempelvis en extern hårddisk, server eller cloud. Målet är att filerna inte ska försvinna ifall din dator skulle göra det. Först när du har materialet på minst två säkra platser kan du tömma minneskortet.

Sen är det dags att stitcha. Att auto-stitcha är enkelt, men beroende på din dators kapacitet kan det ta lång tid. Problemet med autostitching är det ger dig väldigt lite, om ens någon frihet i hur du vill att bilderna ska vara ihopsydda. När det gäller kameror med två linser är detta ofta inte något stort problem, men det går nästa alltid att få till en bättre stitch om du stichar manuellt.

I många stitchprogram går det också att göra enklare redigering som att korta ner videon, lägga till musik och ibland även enkla effekter. När du redigerar 360-film finns det vissa grundregler att förhålla sig till – men var inte rädd för att bryta dem!

Ta det lugnt med klippningen. I vanlig film går det att skapa en mängd olika effekter och helt förändra filmens tempo genom att bara klippa. Detta är dock inte lika enkelt i 360. Snabba klippningar skapar lätt förvirring och kan i värsta fall göra tittaren illamående. Gör längre tagningar och försök göra bilden så intressant att du vill se på den i flera sekunder.

Håll koll på dina filer. Som alltid vid kreativt arbete underlättar det om du redan från början sorterar upp dina filer, och har en bra mappstruktur. När du jobbar med 360-film så kommer det dessutom ha ännu mer filer i och med stitchningen.

Krångla inte till det i onödan. Både för datorn och din skull, gör det enkelt. Precis som med vanlig film är det kvalité framför kvantitet som gäller. En rolig idé, bra kameraarbete och lite redigering räcker ofta otroligt långt. Längden på 360-filmer är i regel också kortare, det går ofta att komprimera innehållet i filmen mer än vad du tror. “Kill your darlings” är ett etablerat begrepp inom film.

Om du känner behov av ett tyngre redigeringsprogram är det Premiere Pro eller Final Cut det som gäller. Jag har alltid jobbat i Premiere Pro men så är jag också en PC användare. PC eller Mac – Cola eller Pepsi – McDonald’s eller MAX.

(Valfritt) STEG 4: Lägg ut din film online och hashtagga #VRSverige 🙂

About the author

Manne Söderlund

Leave a comment: