VREX, ny VR-arkad i Stockholm: Intervju med VD Micha Velasco - VRSverige

VREX, ny VR-arkad i Stockholm: Intervju med VD Micha Velasco

By Anders Haby / 2018-02-01
Micha Velasco, VD på VREX, VR-arkad i Stockholm

Om bara några veckor planerar skaparna av populära Bodyflight i Bromma att konvertera en del av en närliggande fabrik till en hypermodern VR-arkad med namnet VREX. VRSverige har varit på plats och intervjuat Micha Velasco, VDn för vad som kan bli Sveriges hetaste VR-center.

OBS! Artikeln kommer uppdateras närmare öppning med våra egna observationer, fler bilder, videos och utlåtande från besökarna. Allt för att ta reda på om VREX är den oförglömliga upplevelse ni bara måste lägga era pengar på.

Tre VR-arkader i Stockholm

I slutet av 90-talet gick tråkigt nog de flesta arkadhallar i graven men tack vare VR ser vi nu vad som kan vara början på arkadernas återkomst.

Stockholm är där det har satsats som mest och det kommer inom kort att finnas hela tre VR-arkader (eller s.k. VR-Center) att välja mellan. Förutom VREX som vi nu ska täcka i detalj, finns även Mission IX vid Medborgarplatsen som bygger på ett antal HTC Vive stationer. EnterSpace öppnar snart på Sveavägen och erbjuder inte bara multiplayer-möjlighet men de kan dessutom skryta med att erbjuda det ovanliga StarVR-headsetet som fortfarande regerar med sina 210 grader i synfält.

Vad är VREX

Målet för VREX är att erbjuda en VR-arkad i absolut världsklass. De vill ge besökarna en wow-upplevelse de aldrig skulle kunna uppnå hemma med den VR-teknik som går att köpa idag. Även när tekniken finns för oss dödliga, kommer den vara några få förunnat.  

Vad är det då som är så unikt med VREX?

  1. Ytan. De erbjuder två upplevelser på 150kvm vardera. En storlek som extremt få svenskar har i sina hem.
  2. 4D-effekter. Vind, kyla, värme, vatten, lukt och vibrationer används för att kittla våra sinnen och på så sätt förstärks den virtuella upplevelsen.
  3. Motion Capture. Denna teknik tillåter VREX att inte bara virtualisera spelarnas hela kroppar utan även olika objekt. Visst finns Vives tracker som kan användas på vad som helst, men tekniken VREX använder har inga begränsningar i antal objekt eller storlek.
  4. Unik hårdvara. VREX använder inte bara dyra ryggsäcksdatorer men VR-geväret ”Striker VR” som kostar hela 2800 dollar styck

Datumet för när VREX slår upp portarna verka inte helt satt i sten, vilket inte är särskilt konstigt med tanke på hur mycket arbete som var kvar när VRSverige besökte lokalen. VDn för VREX verkade dock inte det minsta bekymrad och sa att allt går enligt planerna. Öppningen väntas ske någon gång vid månadsskiftet februari/mars.

VREX VR-arkad i Stockholm innan öppning

Så här ser VREX ut ca 1 månad innan planerad öppning

 

Upplevelserna

Vid öppning kommer det att finnas två 20 min långa upplevelser med olika svårighetsgrad och för olika målgrupper. Normalt pris är 450kr per person men det finns flera typer av grupprabatter.

Skull Adventure

Ett äventyr lämpligt för alla äldre än 10 år där man befinner sig på en planet 340 ljusår från Jorden för att hitta en viktig diamantskalle som kommer ändra hela vetenskapen och vår historia. Här måste spelarna jobba tillsammans för att lösa pussel och ta sig fram.

VREX Skull Adventure


Zombie Apocalypse

Klassiskt skjut-allt-som-rör-sig spel där man har skickats till en planet, 600 ljusår bort för att återhämta viktig forskningsutrustning och samtidigt utrota de zombies man möter på vägen.

I denna upplevelse är det mer fokus på action. Man ska inte bara överleva men målet är även att få mer poäng än polarna efter hur många zombies man dödar och antal headshots.

VREX Zombie Apocalypse

 

Bakgrund

Grundarna är som sagt inga gröngölingar med sin bakgrund från Bodyflight Stockholm. Trots det var det en ganska stor investering de behövde göra för att förverkliga VREX. Speciellt med tanke på att VR-arkad är ett område som ingen ännu kan garantera blir en succé. Men VDn Micha och de andra grundarna tror stenhårt på VR och det är dem inte ensamma om.

I slutet på oktober 2017 startades en fundedbyme-kampanj för att få in 3 miljoner SEK till VREX.  Bara en månad senare hade de nått målet med endast 64 investerare. Intresset var så stort att investerarna gick in med stora plånböcker trots att kampanjen accepterade investeringar från 2400kr. Micha nämnde att de självklart hade kunnat få in kapitalet via änglar, men de valde fundedbyme eftersom änglar oftast vill ta kontroll och många aktieägare ger oftast ett större kontaktnät.

Tekniken

Med teknik från schweiziska trueVRsystems är VREX den tredje anläggningen i världen att erbjuda deras avancerade hårdvara.

Det var ingen slump att VREX valde att satsa på trueVRsystems. Grundarna har inte bara gjort sin efterforskning och pratat med flertalet leverantörer, men de har dessutom rest världen över för att själva testa de olika systemen.

Enligt Micha och jämförelsen på tillverkarens hemsida är tekniken definitivt jämförbar med konkurrenterna som The Void och Zero Latency. The Void är utan tvekan den mest kända platsbaserade VR-arkaden med två Hollywood-samarbeten och en fysisk värld som motsvarar den virtuella, något de fortfarande är ensamma om.

Men något The Void saknar och som Micha säger är avgörande för en grym VR-upplevelse, är full body tracking. Att kunna styra hela sin kropp i VR och inte bara händerna sägs göra oerhört mycket för illusionen av att man är i upplevelsen på riktigt. The Void har istället egenutvecklade västar med force feedback vilket VREX saknar, men Micha var inte sen med att nämna det är något som trueVRsystems redan jobbar på att ta fram.

Systemet VREX använder kan rent tekniskt använda sig av fysiska väggar likt The Void. Det skulle dock innebära dramatiskt ökade kostnader för t ex väggar och fler motion capture kameror. Dessutom blir det betydligt dyrare och mer tidskrävande att byta till nya upplevelser.

En annan fördel med att inte har fysiska väggar, är att VREX kan slå ihop deras två öppna spelytor på 150 kvm vardera till en enda stor spelyta. På så sätt kan de enkelt gå från två upplevelser, lämpade för 3-4 spelare vardera, till en annorlunda upplevelse som kan ta 10 personer samtidigt. Rent tekniskt kommer det i framtiden vara möjligt att spela med nio av sina polare mot andra arkadhallar.

Gränsen för antal personer per upplevelse ligger snarare i själva upplevelsen och ytan, än i någon teknisk begränsning. Enligt Micha klarar “motion capture”-tekniken att spåra hur många spelare och fysiska objekt som helst. Det är möjligt att digitalisera riktiga bord, stolar, väggar, vapen, ja allt. Samma föremål kan dessutom vara olika saker i den virtuella miljön. En pinne kan vara en fackla, ett svärd, eller till och med en sopborste.

Tron om framtiden

Redan idag har VREX sålt massvis av presentkort. Inte bara till VR-entusiaster som vill vara först med att testa men även till en hel del företag och, förvånande nog, skolor. De som redan har bokat kommer erbjudas en soft opening, dvs agera testpiloter före VREX öppnar officiellt.

Vid frågan hur högt tryck man förväntar sig i början och hur många personer man kan ta emot, var responsen optimistisk och självsäker. Första tiden kommer det vara fullt tryck när alla vill testa och rimligtvis bör VREX kunna ta emot upp mot 200 besökare om dagen ifall man förlänger sina öppettider.

För att attrahera återkommande gäster är målet att byta upplevelserna minst en gång om året men förhoppningen är att besökarna blir så imponerade att de vill köra samma upplevelse flera gånger.

Vid ett enormt intresse lät det mindre troligt att VREX väljer att expanderar i nuvarande lokal. Istället vill de nå ut till andra storstäderna vilket är en glad nyhet för VR-entusiasterna i t ex Göteborg och Malmö.

Kommer du åka och testa VREX? Vi ser fram emot att få uppleva detta själva, och önskar såklart Micha och gänget lycka till med allt kring öppningen och framåt!

About the author

Anders Haby

Leave a comment: